Berbahaya! 8 Tanda Amaran Jantung Anda Tidak Berfungsi Dengan Baik


Penyakit jantung berlaku apabila saluran darah menjadi sempit akibat pengumpulan plak kolesterol yang mengakibatkan bekalan darah ke jantung tidak mencukupi. Faktor yang menyumbang kepada penyakit jantung iaitu faktor pemakanan, amalan cara hidup yang tidak sihat dan faktor genetik atau keturunan.

Pengambilan makanan tanpa menghiraukan isi kandungan dan jenis makanan akan mengakibatkan kita terdedah dengan pelbagai gejala penyakit khususnya diabetes, darah tinggi dan obesiti yang menjadi penyebab kepada masalah jantung.
Berikut adalah tanda-tanda amaran yang menunjukkan jantung kita tidak berfungsi dengan baik:

1. Sakit yang merebak ke lengan.

Ramai lelaki mengalami kesakitan di lengan kiri, manakala wanita mengalami kesakitan yang sama pada kedua-dua belah lengan. Sesetengah wanita juga mengatakan bahawa mereka mengalami sakit siku yang luar biasa sebelum mengalami serangan jantung. Ini berlaku kerana kesakitan dari jantung anda bergerak ke saraf tunjang anda di mana banyak saraf badan anda disambungkan dan otak anda menjadi keliru dan berfikir bahawa lengan anda sakit tetapi sebenarnya tidak.

2. Batuk berpanjangan.

Batuk boleh disebabkan oleh pelbagai isu dan ia juga boleh menjadi tanda penyakit kardiovaskular. Batuk berterusan yang menghasilkan cecair merah jambu yang mengandungi darah sangat biasa dengan kegagalan jantung. Walau bagaimanapun, batuk adalah gejala yang membawa kepada perkara yang lebih serius, seperti dyspnea dan kehilangan nafas secara tiba-tiba

3. Bengkak kaki dan buku lali.


Apabila jantung anda tidak mengepam dengan baik, cecair dari saluran darah anda meletus ke dalam tisu sekitarnya dan kaki anda adalah tempat yang paling biasa akan terjadi disebabkan oleh graviti. Ini dipanggil edema perifer dan ramai orang yang mengalaminya tidak mempunyai penyakit jantung. Namun, ia adalah gejala yang sangat biasa di kalangan pesakit penyakit jantung dan anda perlu memberi perhatian kepadanya.

4. Kurang selera makan dan rasa mual.


Ramai pesakit yang menderita penyakit jantung menunjukkan kekurangan selera dan / atau mual semasa mahu mula makan. Sebabnya ialah pembentukan cecair di sekitar hati dan usus yang mengganggu pencernaan yang betul. Gejala-gejala ini biasanya diikuti dengan sakit perut dan jika anda mengalaminya, anda perlu segera berjumpa dengan doktor anda.

5. Tahap kebimbangan yang melampau dan luar biasa.


Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa orang-orang yang mengalami kebimbangan yang melampau sejak awal dalam hidup mereka terdedah kepada penyakit jantung. Kebimbangan boleh disebabkan oleh gaya hidup yang sangat tertekan atau pelbagai gangguan termasuk gangguan panik dan kebimbangan fobia. Beberapa kesan kebimbangan pada jantung anda termasuk tachycardia, peningkatan tekanan darah, dan menurunkan kadar jantung.

6. Pitam atau pengsan.


Rasa pening dan pengsan adalah sangat biasa di kalangan pesakit jantung. Apabila jantung tidak mengepam darah dengan baik adalah kerana aliran darah disekat dari arteri tersumbat atau penyempitan injap. Sekiranya anda berasa sesak nafas dan anda pengsan untuk jangka masa yang singkat, hubungi doktor dengan serta-merta dan pastikan jantung anda diperiksa.

7. Kulit anda menjadi sangat pucat.


Ini bukan salah satu daripada gejala yang paling biasa, tetapi apabila ia muncul, ia disebabkan oleh pengaliran darah yang berkurang, sel darah merah yang menurun, dan boleh menjadi tanda bahawa jantung anda tidak mengepam darah dengan cara yang sepatutnya. Kejutan adalah sebab utama bagi gejala ini dan kelumpuhan boleh muncul di seluruh badan anda atau di bahagian tubuh tertentu, misalnya anggota badan. Walau bagaimanapun, tidak perlu panik jika kulit anda pucat secara tiba-tiba. Periksa sama ada anda mengalami kejutan atau terdapat beberapa isu lain seperti anemia.

8. Ruam kulit atau tompok yang luar biasa.

2 projek penyelidikan berasingan yang dilakukan oleh  The Journal of Allergy and Clinical Immunology dan Journal of the American College of Cardiology menunjukkan bahawa ekzema dan kayap adalah faktor risiko penyakit jantung yang tinggi. Mereka yang mempunyai ekzema didapati mempunyai kemungkinan 48% menderita tekanan darah tinggi dan kemungkinan 29% mempunyai kolesterol tinggi. Tambahan pula, mereka yang mempunyai ruam adalah 59% lebih mungkin mempunyai serangan jantung daripada orang yang tidak mempunyai keadaan ini.

Source: 

http://www.erabaru.com.my

close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==
Kode DFP2